LLMs of War (Sprachmodelle des Krieges)
Christian Heck (Peace work | Aesthetic research | AI critique)
Supervision: Prof. Dr. Georg Trogemann
Current hybrid warfare practices affect civilian, public and media spaces, as well as our informational and communication spaces. These practices blur the legal and moral boundaries between war and peace. Disinformation and propaganda campaigns, the targeted interference of big tech monopolies in political processes, and AI-supported targeting processes to track down the ‘unknown known’ (as D. Rumsfeld defined it) are just some of the challenges we face. Many of these techniques have equal roots in security, military and big data logics. This also applies to the data-driven language technologies of our time. Over the past year and a half, chatbot-like interfaces such as ChatGPT have introduced entirely new forms of ‘artificiality’, through which ‘intelligent’ systems impact civil society. We are just beginning to learn the consequences to understand. In warfare, AI-Chatbots become deadly weapons. They create artificial realities in which life and death are decided.
My doctoral project explores a specific form of dehumanisation generated by such chatbots, examining resistance strategies and practices from art and cultural contexts with the aim of reclaiming digital sovereignty and the power to act as a civil society.
Derzeitige hybride Kriegsführungspraxen schließen zivile, öffentliche, unsere Informations- und auch unsere medialen Räume mit ein. Sie verwischen die rechtlichen und moralischen Grenzen zwischen Krieg und Frieden. Desinformations- und Propaganda-Kampagnen, die gezielte Einmischung von Big-Tech-Monopolen in politische Prozesse, KI-gestützte Targeting-Prozesse zum Aufspüren des „unknown known“ (D. Rumsfeld), u.s.w. Viele Elemente entwickelten sich aus Sicherheits-, Militär- und Big Data Logiken gleichermaßen heraus. So auch die datengetriebenen Sprachtechnologien unserer Zeit. Seit eineinhalb Jahren erzeugen chatbot-ähnliche Interfaces à la ChatGPT gänzlich neue Arten von “Künstlichkeit”, durch die “intelligente” Systeme in die Zivilgesellschaft hineinwirken und deren konkrete Konsequenzen wir gerade erst zu verstehen lernen. Im Kriegseinsatz werden sie zur tödlichen Waffe. Sie erzeugen eine Realität, in der über Leben und Tod entschieden wird.
Mein Promotionsprojekt erforscht eine spezielle Art von technisch erzeugter Dehumanisierung durch KI-Chatbots und erarbeitet Strategien und Praktiken aus Kunst und Kultur, um Deutungshoheiten und zivilgesellschaftliche Handlungsmacht (Digital Sovereignty) zurückzugewinnen.
|
|
|
Since 2018 | Doctorate candidate at Academy of Media Arts Cologne (KHM) |
Since 2017 | Academic / artistic staff “aesthetic & new technologies / experimental informatics” at Academy of Media Arts Cologne (KHM) |
2013 – 2015 | Postgraduate M.A. Course “Art in Context” at Institut for Art in Context, University of the Arts (UdK), Berlin |
2009 – 2012 | Diploma in “Sculpture / Media Art” at Academy of Fine Arts (AdbK), Munich |
2006 – 2009 | BA in “Mixed Media” at Hogeschool voor de Kunsten (AKI), Enschede, NL |
2002 – 2005 | State certified Technician in “Renewable energy technologies”, Berufskolleg Reckenberg, Rheda-Wiedenbrück |
![]() |
Christian Heck Code poet, researcher and grassroots activist. Currently works at the Academy of Media Arts Cologne (KHM) as academic / artistic staff for aesthetic & new technologies / experimental informatics. He is member of the Computer Scientists Forum for Peace and Social Responsibility (FifF), the Working Group Against Armed Drones (AK Drohnen) and the German Informatics Society (GI). E-Mail: c.heck@khm.de |